Timp pentru parcurgerea articolului: 5 minute

Marketing viral, publicitate, psihologie, media

Acum cateva minute tocmai am citit un articol interesant pe internet. Imediat am simtit nevoia sa il impartasesc si cu alte persoane si l-am postat pe Facebook. A… si ca sa vezi, la putin timp deja alte cateva persoane au dat continutul postat de mine mai departe.

Daca ar fi fost continutul postat de o companie, eu si prietenii mei tocmai ne-am comportat asa cum aceasta si-ar fi dorit: i-am promovat mesajul gratuit in randul persoanelor pe care le stim. 

Mai exista un avantaj cheie pe care o companie il obtine in urma impartasirii de informatie de catre consumatori: recomandarile cunoscutilor reprezinta cea mai de incredere sursa de publicitate (sursa: Nielsen).

Dar care sunt secretele unui continut viral pe internet? Acestea stau in executia materialului, in planul media sau in psihologia consumatorului care impartaseste continutul?

Stim cu totii cate clipuri si lucruri vedem pe internet, cate titluri ne atrag si apoi ne amagesc pentru ca nu contin nimic care sa ne incite sau nimic scris cu cap. De multe ori in realizarea materialelor ce se vor a fi virale se pune prea mult accent pe elementele de executie si mai putin pe consumator si mecanismele psihologice care il fac pe acesta sa impartaseasca continutul.

De aceea mi-am propus sa incep acest articol punand reflectoarele pe consumator.

Asadar… de ce impartasim continut online?

Impartasim lucruri pentru ca suntem altruisti, dar si pentru ca, la nivel inconstient, simtim nevoia de a fi importanti si sa avem in fata celorlalti o imagine de persoana bine informata, la curent cu tot ce este nou, o persoana “cool”. Nu te cred daca imi zici ca nu e asa! De aici reiese ca orice continut viral trebuie sa tina cont de modul in care va influenta imaginea celui care il poate impartasi.

Un alt motiv (constient sau inconstient) tine de dorinta de a genera reciprocitate: “ii ajut pe cei din jur cu informatii pentru ca si ei ma vor ajuta mai tarziu”. Acest beneficiu este dat de informatiile utile, reduceri, promotii, secrete/sfaturi profesionale etc.

Emotiile pe care un continut le trezeste la consumator au de multe ori un rol important pentru a declansa impartasirea lui. Emotiile pozitive sunt de obicei mai impartasite decat emotiile negative, motivul fiind simplu: consumatorul nu doreste sa fie asociat cu elementele negative. Cu toate astea, de multe ori vedem impartasite si informatii ce genereaza emotii negative.

Si aici este un secret. Cercetarile au aratat ca pe langa emotie, este important si gradul de activare pe care acea emotie il genereaza. Emotiile cu un grad ridicat de activare, indiferent daca sunt pozitive sau negative, il vor mobiliza pe consumator sa faca o actiune, care in cazul de fata se manifesta prin impartasirea continutului. De exemplu, in cazul emotiilor negative, mania/furia are o capacitate de activare mai puternica decat depresia.

Cele mai activatoare emotii ce pot fi folosite in materialele virale sunt:

  • admiratia
  • mania
  • anxietatea
  • teama
  • bucuria
  • dorinta senzuala
  • surpriza

Tot in zona emotiilor putem vorbi si despre “contagiunea emotionala”.  Prin aceasta, un grup poate trezi in altul stari, trairi si actiuni similare lui, iar grupul respectiv adopta un anumit comportament sau emotie deoarece aceasta a devenit norma sociala acceptata. Cu alte cuvinte, cand vedem multe persoane ca sunt furioase si sustin o anumita cauza, incepem sa fim convinsi ca au dreptate si putem la randul nostru sa promovam cauza respectiva.

De multe ori ajuta ca un continut viral sa fie realizat sub forma unei povesti. Cu unele povesti si unele personaje consumatorul se poate identifica si in acel moment rezoneaza mai puternic cu mesajul. Cu cat in povestea respectiva se pot regasi mai multe persoane, cu atat creste sansa ca povestea sa devina mai virala.

Si nu doar povestile sunt importante ci chiar sa vorbesti direct despre consumator, despre nevoile, problemele, viata lui. Majoritatea adoram sa vorbim despre noi si sa impartasim pe retelele sociale ce am mai facut in ultima vreme.

Cam asta ar fi pe scurt despre partea psihologica a impartasirii de informatii. Ne putem uita acum si la executia mesajelor virale:

Analiza materialelor virale a demonstrat ca  anumite tipuri de continuturi au tendinta sa devina mai virale decat altele. Acestea sunt, majoritatea, tipuri de continut care se asociaza si cu emotiile activatoare despre care vorbeam mai sus:

  • continutul neobisnuit
  • scandalos
  • amuzant
  • care trezeste admiratie
  • continutul tabu
  • ce contine secrete
  • continutul practic

In executia si planificarea mesajelor virale ar trebui sa se tina cont si de urmatoarele:

  • Titlul unui mesaj este important, pentru ca in functie de el consumatorul decide daca sa citeasca mesajul mai departe sau nu. Desigur, un simplu titlu nu este de ajuns pentru viralitate. “Soc!” 🙂
  • O cercetare pe articolele din “New York Times” a demonstrat ca un articol mai lung are mai multe sanse sa fie impartasit, deoarece in mai multe cuvinte poti angaja mai mult cititorul. As vrea sa vad mai multe studii in zona aceasta (sunt mai degraba adeptul textelor mai scurte chiar daca nu imi iese mereu).
  • Un mesaj va fi mai usor “dat mai departe” daca include o lista cu reducerile de “Black Friday” in apropierea evenimentului. Legarea continutului de anumite evenimente sau miscari sociale creste sansa ca mesajul sa devina viral.
  • Poti beneficia de interactivitatea online si sa generezi un continut care sa interactioneze cu utilizatorul. Interactiunea creste sansele ca mesajul sa fie mai bine procesat si impartasit daca apasa pe clapele potrivite.
  • Utilizarea persoanelor influente creste sansa de a genera mai multa viralitate, cel putin in momentul lansarii continutului.
  • Continutul vizual si usor de inteles poate deveni mai viral pentru ca este procesat mai rapid de consumator.
  • Pozitionarea continutului in anumite zone mai vizibile pe paginile cu trafic mare poate mari sansa ca acesta sa fie vizionat.

Vrei sa realizezi un continut viral? Poti sa alegi dintre ingredientele prezentate mai sus si sa le combini intr-o reteta. Nu uita sa analizezi cine este targetul tau si cum va raspunde acesta la mesaj.

Iar daca ti-a placut acest articol si il consideri util, il poti impartasi si cu altii 😉

Surse: Academic: Jonah Berger and Katherine L. MiLKMan
Web: Social Triggers | Infographic | Emotional Contagion | Sparring Mind | Jonah Berger