Timp pentru parcurgerea articolului: 3 minute

gamification in business

Pun pariu ca atunci cand erai copil, preferai mai degraba sa te joci decat sa faci bastonase la caligrafie, sa inveti o poezie sau sa te duci la culcare. Hai spune-mi daca nu-i asa?

Ce ai facut atunci cand ai crescut mare? Psihologii zic despre tine un lucru simplu si perfect valid: “adultul l-ai dobandit, in timp ce copilul l-ai pastrat tot timpul in sufletul tau”. Cu alte cuvinte, am invatat sa fim adulti. Dar partea de copil si jocul copilariei le vom pastra mereu in noi.

Exista aici un potential foarte mare pentru companii. Il intalnim sub denumirea de “gamification”.

Gamification inseamna aplicarea gandirii si mecanismelor specifice jocurilor, in contexte care in mod firesc nu ar avea legatura cu jocul. Scopul este de obicei de a creste eficienta interactiunii cu consumatorul si a-l detemina sa faca lucruri pe care in mod normal nu le-ar face sau pe care le-ar ignora (sa completeze un chestionar, sa cumpere un produs, sa citeasca anumite texte, sa interactioneza mai mult cu mesajele brandului etc.)

Cateva exemple de astfel de tehnici? Punctele pe care le primesc utilizatorii pentru ca isi completeaza anumite sectiuni din profil, insignele pe care le castiga utilizatorii de Foursquare cand dau check-in intr-o locatie de mai multe ori, jocurile kinect care te ajuta sa faci miscare, cautarea de coduri promotionale ascunse printre paginile magazinelor virtuale, utilizarea de motode inovative in recrutarea de persoanal (de exemplu, o companie de software, pentru a-si recruta noi angajati, i-a pus intai sa sparga un cod) etc.

Gamification a fost aplicat cu succes in mai multe domenii: cresterea interactiunii cu consumatorii, realizarea de exercitii fizice, atragerea atentiei asupra anumitor aspecte, sporirea calitatii datelor de cercetare, educatie, recrutarea de personal etc.

Firma de cercetare Gartner considera ca pana in 2015, mai mult de 50% dintre companiile preocupate sa inoveze vor avea implementate strategii de gamification. Firma M2 Research considera ca investitiile in gamification vor creste de la 242 milioane in 2012 dolari, la 2,8 bilioane in 2016. Fara indoiala, gamification este unul dintre cele mai importante trenduri in prezent.

Ce au de castigat concret companiile care “se joaca” cu consumatorii?

Gamification din punctul meu de vedere deschide o cale de acces prioritara catre consumator. Prin gamification, companiile reusesc sa se adreseze copilului din noi. Si, de obicei, lucrurile care ne amintesc de copilarie se asociaza in mintea noastra cu ceva placut si sunt procesate cu mai multa placere.

Multe studii de caz au scos la iveala ca prin gamification se obtin rezultate mai rapid si cu un return of investment mult mai bun (citeste aici 90+ studii de caz despre gamification cu ROI).

Concret, ca sa intelegeti avantajele gamification pentru companii, va propun sa facem aceeasi paralela cu rolul jocului pentru copii.

Pentru copii, jocul:

  • Este o activitate voluntara, spontana
  • Este modalitatea prin care copilul invata despre lucrurile din jurul
  • Este modalitatea prin care se distreaza si isi petrece timpul
  • Il ajuta sa isi dezvolte imaginatia
  • Il invata sa socializeze
  • Sa interactioneze

Si acum haideti sa ne gandim la “copilul matur” (tu si altii de varsta ta). Companiile care interactioneaza prin joc, obtin urmatoarele avantaje in fata consumatorilor:

  • Sunt deschise noi cai de comunicare catre consumator
  • Consumatorul este atras mai usor. El se implica voluntar, simte o atractie pentru joc si implicit pentru mesajele transmise prin joc.
  • Creste rata de engagement
  • Interactiunea cu brandul este mai amuzanta
  • Consumatorii se reintorc pentru a reinteractiona cu jocul
  • Reprezinta o modalitate eficienta de simplificare a unor mesaje complexe
  • Faciliteaza invatarea de mesaje comerciale
  • Poate facilita interactiunea cu alti consumatori si de ce nu, poate genera word of mouth pentru brandul vostru

Asadar, dragi companii, va provoc. Jucati-va mai mult cu consumatorii. Internetul va permite acest lucru, tehnologia existenta da nastere la modalitati creative de a interactiona. Trebuie doar sa fiti simpatice. Si creative.

Game on!

Am sa mai scriu despre gamification, deci daca te intereseaza fii pe faza. Daca ti se par utile articolele mele, ajuta-ma sa le promovez printr-un like/share in retelele de socializare.

photo credit: kagey_b via photopin cc