Timp pentru parcurgerea articolului: 6 minute
Ceasurile inteligente sau “smartwatch”-urile apar in conditiile in care un ceas clasic este cu atat mai apreciat cu cat are un mecanism mai complicat, mai multe rotite si porneste doar daca “il intorci”.
Cum vor putea oare in aceste conditii sa aiba succes smartwatch-urile?
In cadrul iSense Solutions am realizat prima cercetare din Romania despre cum percep consumatorii ceasurile inteligente, cati dintre ei au deja un smartwatch sau cati intentioneaza sa isi cumpere.
Dar, inainte de a va prezenta rezultatele cercetarii, iata cateva dintre intrebarile pe care consider ca daca ni le punem, din punctul meu de vedere, ne vor ajuta sa intelegem mai bine directia in care poate sa evolueze piata ceasurilor inteligente:
1) Pana la urma, cat de mare este piata ceasurilor?
Dupa cum vedem in jurul nostru, nu toti oamenii prefera sa poarte un ceas si multi isi verifica ceasul pe telefon. In contextul acesta, piata pentru ceasurile inteligente este chiar si mai mica.
2) Este nevoie de o extensia a smartphone-ului, asa cum este considerat de cele mai multe ori smartwatch-ul, care se conecteaza la smartphone prin bluetooth?
Din punctul meu de vedere, majoritatea consumatorilor nu au nevoie de asa ceva. Smartphone-ul este un dispozitiv destul de portabil si care nu ne incurca asa mult. Pe langa asta, pentru multe persoane, sa “poarte” inca un gadget in plus ar putea fi poate putin cam mult.
3) Cum vor fi primite smartwatch-urile in contextul psihologiei sociale?
Uneori, este considerat nepoliticos cand esti intr-o intalnire cu cineva, sa te uiti constant la ceas. Lasi impresia ca esti pe fuga, ca nu mai vrei sa fii in locul respectiv. Iar daca pe smartwatch ai si mail-uri si notificari si ritmul cardiac – cat de confortabil ii va fi utilizatorului de smartwatch sa se uite din minut in minut la ceas? – Cu siguranta, aici este mai mult de povestit. Dar ce ne dam seama imediat este ca un producator de smartwatch trebuie sa aiba si puterea de a impune noi modele de conduita sociala.
4) Cei care isi cumpara un ceas, prefera unul clasic, gen bijuterie, sau unul cu multe functii, care sa se dovedeasca cat mai util?
Ei bine, aici poate fi o zona interesanta de diferentiere. In studiul nostru, 50% dintre cei care si-ar cumpara un smartwatch, ar face acest lucru datorita utilitatii lui crescute. In plus, cei care isi cumpara un smartwatch nu trebuie sa fie neaparat dintre cei care isi doresc un ceas clasic ci pot reprezenta un grup separat de consumatori, cu nevoi separate.
Este foarte interesant de analizat cum va evolua piata smartwatch-urilor pe viitor. Avem oare un produs ciudat, de care nu prea aveam nevoie? Sau avem de-a face cu un concept extrem de inteligent si bine gandit?
Doua lucruri consider ca sunt notat:
Pentru un brand de smartwatch este foarte important cum isi va dovedi utilitatea pentru consumator. Fie ca vorbim despre notificari vizualizate imediat la mana, fie ca vorbim despre masurarea sanatatii si a pulsului sau alte functii
Piata smartwatch-urilor nu cred ca va fi una mare. Este mai degraba o piata nisata, care nu se suprapune neaparat peste piata pasionatilor de ceasuri. Va mai creste dar va ramane o piata nisata. Pentru un brand de smartwatch, zona de “consumer intelligence” este mai importanta ca niciodata. Un brand de smartwatch trebuie sa cunoasca foarte bine profilul nisei de consumatori careia i se poate adresa si sa stie care sunt functiile cele mai dorite prin care se poate transforma intr-un obiect al dorintei consumatorului.
Pe piata de smartwatch-uri sunt de parere ca or sa apara multe branduri care, in lipsa cunoasterii consumatorului, vor disparea. Iar cele care isi vor face temele bine, vor optine un profit suficient, dintr-o nisa de piata pe care o vor domina.
Mai jos, va prezint in premiera comunicatul iSense Solutions despre piata de smartwatch-uri in Romania.
Sunt curios sa aflu si parerea voastra!
Lectura placuta!
***
iSense Solutions: Patru din 10 români ar cumpăra un smartwatch în următoarele 12 luni
București, 13 august 2015: Doar 2% dintre utilizatorii de internet din România au în prezent un ceas inteligent (smartwatch), însă 4 din 10 ar cumpăra unul în următoarele 12 luni, arată un studiu realizat de compania iSense Solutions. Deși smartwatch-ul este considerat un produs scump, 50% dintre români îl găsesc foarte util.
Potrivit studiului, peste 80% dintre români sunt familiarizați sau cel puțin au auzit de conceptul de ceas inteligent (smartwatch). Apple se află pe primul loc în topul celor mai cunoscute mărci de ceasuri inteligente în România, fiind menționată de 60% dintre români, nu foarte departe situându-se Samsung, cu 58%. Totuși, în ceea ce privește intenția de cumpărare, 47% ar achiziționa marca Samsung, față de 29%, care ar alege marca Apple. Următoarele preferințe, atât ca notorietate, cât și ca dorință de achiziționare, sunt mărcile Sony și LG.
„Faptul că doar 2% dintre utilizatorii de internet din România au un smartwatch ne arată că momentan această tehnologie este mai degrabă una de nișă. Ea are însă potențial de creștere, iar gradul în care vor fi adoptate ceasurile inteligente de către consumatori depinde în primul rând de utilitatea pe care acestea și-o vor dovedi. Astfel, 50% dintre cei interesați să cumpere o anumită marcă de ceas inteligent iau în calcul utilitatea ceasului”, afirmă Traian Năstase, Managing Partner iSense Solutions.
Alte caracteristici care stau la baza intenției de cumpărare a unui smartwatch de către români sunt multitudinea aplicațiilor existente (42%), posibilitatea comunicării cu alte persoane atunci când le este greu să utilizeze telefonul, cum ar fi cazurile în care se află la volanul mașinii (38%), design-ul (37%) și durata de viață a bateriei (32%).
„Pe lângă accentul pe funcțiile utile, producătorii și vânzătorii de ceasuri inteligente trebuie să iși cunoască foarte bine potențialii cumpărători. În România, mai interesați să își cumpere un smartwatch în următoarele 12 luni sunt bărbații și tinerii activi profesional din intervalul de vârstă 25-34 de ani, cu venituri personale de peste 3.000 RON”, completează Andrei Cânda, Managing Partner iSense Solutions.
Cele mai utile funcții ale unui smartwatch dorite de posibilii cumpărători sunt considerate a fi GPS-ul (76% dintre români), precum și posibilitatea de a efectua și de a primi telefoane prin intermediul ceasului (72%) sau cea a verificării pulsului și a activității fizice a persoanei care poartă ceasul (72%). Următoarele ca însemnătate pentru utilizatori sunt posibilitatea de a trimite e-mail-uri (62%) și posibilitatea de a trimite mesaje text prin intermediul ceasului (58%).
Pe de altă parte, principalele motive invocate de către cei care nu doresc să cumpere un smartwatch sunt prețul ridicat (64%), faptul că sunt mai conservatori și preferă să poarte ceasuri normale (27%), iar 22% consideră că aceste ceasuri nu le oferă nimic în plus față de un smartphone. Mai mult, 11% consideră smartwatch-urile ca fiind o tendință trecătoare.
Studiul a fost realizat online de către compania iSense Solutions pe un eșantion de 1.070 de respondenți, membri ai Panelului ResearchRomania.ro. Datele sunt reprezentative pentru persoanele cu vârsta de peste 15 ani, din mediul urban din România. Rezultatele au un grad de eroare de +/-3%, la un nivel de încredere de 95%.
Despre iSense Solutions
iSense Solutions – The Modern Consumer Company folosește cele mai recente tehnologii de sondare a consumatorului modern din România și oferă servicii integrate de marketing: cercetare, consultanță în marketing si comunicare, digital și vânzări. Compania a fost fondată de Traian Năstase și Andrei Cânda, specialiști cu peste 8 ani de experiență în domeniul cercetării de piață și cu o expertiză academică solidă, fiind doctori în Sociologie, respectiv Marketing. Mai multe informații puteți găsi pe www.isensesolutions.ro și www.researchromania.ro.
[…] faptul ca tehnologia ii place consumatorului modern (vezi si articolele despre smartphone si despre smarwatch-uri), el o utilizeaza cu interes si pentru a-si masura activitatea corporala si starea de sanatate. 21% […]