Timp pentru parcurgerea articolului: 3 minute
Dupa ce am stat in case in valul 1 de pandemie, dupa ce a urmat valul 2, valul 3 si alte valuri de ne-a cam luat valul, am inceput sa fim stresati de posibilitatea unei crize economice, de inflatie si de pierderea locurilor de munca. Peste toate, pentru ca i s-a parut cuiva ca avem nevoie sa continuam un vis urat, s-a asternut si razboiul din Ucraina.
In iSense Solutions am studiat constant starea de spirit a consumatorului si comportamentul lui, ca raspuns la tot ce se intampla in jur. Iata ce am aflat:
Temerile consumatorului raman la fel de ridicate:
In toamna 2023 vs. toamna 2022 consumatorul nu s-a relaxat. Dimpotriva. Nivelul de stres a ramas la fel de ridicat, principalele temeri tinand, conform datelor de mai jos, de: cresterea preturilor pentru bunuri si servicii (85% in 2022 vs. 91% in 2023, crestere semnificativa de +6%) cresterea inflatiei (84% in 2022 vs. 87% in 2023), posibilitatea unei crize economice (84% in 2022 vs. 85% in 2023). In plus, cresc semnificativ in 2023 temerile legate de stabilitatea locului de munca (de la 51% in 2022 la 68% in 2023, +17%) si siguranta personala si a familiei (de la 75% in 2022 la 81% in 2023).
Mai putin singuri, dar ne ia ceva timp sa ne readaptam la viata sociala:
Post pandemie, sentimentul de singuratate si lipsa conectarii cu ceilalti au scazut. Daca in 2022 56% nu se considerau la fel de conectati cu prietenii ca in trecut, in 2023 procentul a scazut semnificativ la 51%. De asemenea, procentul celor care se simt singuri a scazut semnificativ de la 39% in 2022 la 34% in 2023.
Scaderile sentimentului de singuratate si de lipsa de conectare este firesc o data cu depasirea pandemiei. Totusi, procentele nu scad foarte brusc si sunt in sine in continuare ridicate, semn ca inca mai avem nevoie de timp pentru a ne readapta la viata sociala dupa trauma statului in casa.
Takeaway pentru branduri: implicati mai mult consumatorii in activitati care presupun interactiunea si socializarea
Vrem sa ne distram dar nu prea mai avem cu ce:
In toamna 2023 vs. 2022, nevoie de distractie a ramas la fel de ridicata 52% vor sa se distreze mai mult in 2023 vs. 51% in 2022. La fel putem spune si despre nevoia de a ne relaxa mai mult, care in 2023 este de 83% vs. 79% in 2022.
Ai putea spune ca, daca tocmai am fost in concedii si ne-am reconectat cu prietenii, ar trebui ca aceste nevoi sa fie satisfacute. Totusi, din punctul meu de vedere, cred ca:
- pe de o parte deprivarea de distratie in pandemie a fost atat de mare incat nu ne saturam la fel de usor de entertainment
- pe de alta parte, conform datelor de la INSSE in ce priveste cosul de cumparaturi, inflatia semnificativa din domeniile energie si bunuri de consum curent a determinat ca o mai mare parte din cheltuielile familiei sa fie alocate catre aceste categorii. Drept urmare, au ramas mai putini bani disponibili pentru distractii si timp liber. De aceea, nevoia de distractie si relaxare a ramas, dar nu mai aveam cu ce resurse financiare sa ne-o satisfacem in totalitate.
Takeaway pentru branduri: implicati mai mult consumatorii in activitati fun si de timp liber
Suntem mai nervosi si mai tristi:
In conditiile in care motivele de stres ale consumatorului au ramas la acelasi nivel ridicat ca acum un an, in conditiile in care ne reconectam cu ceilalti dar parca nu o mai facem cu aceeasi usurinta pentru ca ne-am pierdut din deprinderile de a interactiona, cand este din nou aglomeratie in trafic si, culmea, nu mai avem nici bani ca sa dam pe distratii si relaxare, consumatorul, fara indoiala, se simte in 2023 semnificativ mai nervos (43% in 2023 vs. 38% in 2022) si mai trist (37% in 2023 vs. 32% in 2022).
Takeaway pentru branduri: este un moment potrivit pentru a ajuta consumatorii sa se relaxeze. Investiti intr-un customer experience cat mai bun si personalizat.
Nu scapam de un prezent sacaitor si frustrant:
Pentru consumator devine din ce in ce mai clar faptul ca traieste in continuare in acelasi vis neplacut. Din aceasta cauza, creste semnificativ procentul celor care simt nevoia sa evadeze din prezent (55% in 2023 vs. 48% in 2022).
Takeaway pentru branduri: prin comunicarea de marketing, ajutati consumatorul sa iasa din starea de stres si sa se proiecteze in povesti mai frumoase, cu sens pentru el.
Datele fac parte din studiul iSense Solutions, Consumer’s Sentiment and Buying Strategies. Esantioane: 1000 interviuri culese in septembrie 2022, 518 interviuri culese in septembrie 2023, studiu reprezentativ pentru mediul urban din Romania, 18-65 ani.
Photo by energepic.com on Pexels.com
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.