Timp pentru parcurgerea articolului: 2 minute
Eram in vizita la un client, intr-unul dintre marile turnuri de birouri din Bucuresti. Am ajuns putin mai devreme si cateva minute am asteptat in holul de la intrare.
De cum am intrat m-a lovit un miros delicios. De placinte cu mere, proaspat scoase din cuptor, simteam ca sunt calde, perfecte, gustoase, irezistibile, ce mai… ca la bunica acasa, atunci cand eram mic.
Dupa 1-2 minute am cedat. Mirosul venea de la un fast food din capatul holului. Fiind intens, se degaja in tot holul.
Am vizitat fast-food-ul respectiv, m-am uitat peste tot in vitrine, dar nu am vazut nicaieri placintele calde cu mere. Am intrat in discutie cu baiatul de la bar:
– Vreau si eu o placinta din asta de miroase asa bine…
Mi-a raspuns (zambind):
– Imi pare rau, dar nu avem placinte cu mere. Mirosul pe care il simtiti este parfum de restaurant.
– Aaaaaaaaa….
– Da, chiar asa…
– Si chiar nu aveti placinte cu mere de miros asa bine?
– Nu, imi pare rau, dar avem alte sandwich-uri si deserturi pe care va invitam sa le incercati.
Am ramas marcat, dovada ca am si scris despre lucrul asta :)), inca mai caut prin oras acele placinte cu miros perfect.
Ca sa trecem la o analiza mai serioasa, iata cum ajuta mirosul un brand:
- Prin miros, consumatorilor li se trezesc emotii, dispozitii si amintiri. Evolutiv, mirosul a ramas parte a sistemului limbic (centrul emotional al creierului), care este apropiat de amygdala si hippocampus (care tin de comportament, dispozitii si memorie). In plus, sa nu uitam, deciziile de cumparare se iau emotional (citeste ce am scris aici).
- Prin miros, consumatorii sunt avertizati si culeg informatii despre mediul inconjurator. Mirosul reprezinta asadar un mijloc de a le atrage atentia.
- Te adresezi unui organ de simt deseori ignorat de marketeri si iesi mai repede in evidenta. Marketerii se concenteaza pe simturile cele mai la indemana. Se investesc bani in reclame la televizor, radio, ziare/reviste, internet si se activeaza in principal simturile vizuale si auditive. Deoarece aceste medii sunt hiperaglomerate, brandul tau pierde din vizibilitate. Prin stimularea mirosului, te diferentiezi mai bine in mintea consumatorului.
Plus o serie de cercetari, au aratat ca marketing-ul prin miros are beneficii majore pentru companiile care il utilizeaza (surse 1, 2, 3):
- Creste numarul de cumparatori si suma pe care consumatorii sunt dispusi sa o cheltuiasca (intentia de cumparare a crescut cu 84% si consumatorii erau dispusi sa plateasca cu 12$ mai mult pentru niste perechi de adidasi Nike, atunci cand in magazin s-a folosit un parfum specific. Intr-o benzinarie, achizitia de cafea a crescut cu 300% cand s-a folosit parfum cu miros de cafea)
- Cumparaturile din impuls cresc cu 38%
- Timpul petrecut intr-un magazin creste
- Obtii cu 50% mai multi vizitatori ocazionali
- Obtii cu 78% mai multi vizitatori care se reintorc
- Evaluarile pozitive ale produselor cresc cu 25%
- Brandurile care utilizeaza marketing-ul prin miros sunt tinute minte mai bine si sunt considerate mai de calitate
- Imaginea de brand este influentata pozitiv
Daca pana acum nu ai acordat suficienta atentie nasului celor din jurul tau, e timpul sa o faci :). Succes!
[…] Diferentiaza-te prin… miros. Marketing-ul olfalctiv. […]
[…] Diferentiaza-te prin¬ miros. Marketing-ul olfalctiv. […]
[…] auzit de marketing olfactiv? Eu am citit de curând un articol despre marketingul prin miros. Mai exact, marketing prin exploatarea simțului mirosului atunci când cineva intră în contact […]