Timp pentru parcurgerea articolului: 3 minute
Oare aparitia si dezvoltarea internetului ia din timpul pe care consumatorii il aloca altor medii clasice de comunicare?
Orice companie este firesc sa isi puna acesta intrebare. Mai ales pentru ca internetul evolueaza foarte rapid si e necesar sa cunosti efectele acestuia pentru a te adapta. De exemplu, o serie de statistici au aratat ca pentru a ajunge la o audienta de 50 de milioane de persoane, radioului i-au trebuit 38 de ani, televiziunii 13 ani si internetului 4 ani.
De-a lungul timpului s-a scris mult pe tema relatiei internet – medii clasice de comunicare, lucrari care se reunesc pompos sub termenul de literatura de specialitate. Daca le sintetizam, exista doua directii:
- Prima directie considera consumatorul ca avand resurse de timp si financiare limitate pe care sa le aloce consumului de media. Imaginati-va ca avem un cosumator cu un pahar de suc de 300 ml. 200 ml ii bea impreuna cu prietenul televizor, 50 cu prietenul radio, 50 cu ziarul preferat. Iar cand apare internetul, trebuie sa bea si cu acesta (tot suc de portocale 🙂 ) si din acelasi pahar de 300 ml. Deci cand apare un nou mediu de comunicare, acesta ia din bucatica celorlalte.
- A doua directie nuanteaza lucrurile. Se considera ca mediile de comunicare satisfac nevoi diferite ale consumatorilor, chiar si in momente diferite (da, logic, poate nu vrei doar suc de portocale, pe care sa il bei toata ziua). De exemplu, putem considera ca televiziunea/radioul se pozitioneaza mai mult pe divertisment si ziarele/revistele pe informare. Radioul este ascultat mai mult dimineata in masina, televizorul este vizionat acasa cand ajungi de la serviciu, internetul iti ocupa mult timp la birou si apoi dupa caz, se acceseaza mai mult sau mai putin si seara de acasa. Se considera deci ca mediile de comunicare nu se ameninta unele pe altele ci se completeaza reciproc. Pe langa asta s-a mai demonstrat ca, cu cat consumatorul utilizeaza mai mult un anumit mediu de comunicare, cu atat va avea tendinta sa le utilezeze mai mult si pe celelalte (o putem numi dependenta de suc de portocale?!). (Surse academice pentru super pasionati: 1, 2).
Bineinteles ca resursele consumatorului (de timp si bani) sunt limitate. Dar aparitia si dezvoltarea internetului modifica nevoile consumatorului si face lucrurile foarte interesante pentru ca:
- Durata de timp in care consumatorul este expus la continut media s-a marit, datorita accesului permanent si mobil la informatie prin intermediul internetului. Ne verificam telefonul in mijloacele de transport, la masa, in vizita la prieteni (cu totii faceti asta, nu?). Nevoia de acces la continut si la informatie a crescut.
- Radiourile, televiziunea, ziarele/revistele beneficiaza de noile schimbari in consumul de media si isi construiesc si prezenta online. Deci modelul lor de business s-a schimbat, s-a adaptat.
- Pentru ca are din ce in ce mai multe surse media in jurul lui si device-uri de pe care sa le acceseze, consumatorul modern nu renunta la anumite surse ci consuma continut media prin mai multe canale, in acelasi timp. De exemplu, 84% dintre europeni navigheaza pe Internet in acelasi timp in care se uita la televizor (cifra imensa!) si 59% dintre acestia sunt online de pe telefonul mobil sau de pe tableta in acelasi timp in care se uita la televizor. Interesant, nu? (sursa: IAB).
In conditiile in care avem un consumator modern foarte deschis catre consumul de media, cea mai importanta devine experienta media a acestuia. Arata-i o reclama la televizor, indeamna-l sa intre pe Facebook pentru ca tocmai atunci desfasori un concurs. Si nu vorbim doar despre a-l plimba cross-media. Ci vorbim si despre a-i furniza produse media de calitate, care sa il activeze, sa il faca curios, sa il stimuleze si, de ce nu, sa il transforme intr-un promotor al propriilor reclame si clipuri virale.
Internetul face lucrurile mai interesante, acum putem comunica multi-channel si mai creativ. Cu siguranta pe termen scurt nu cred ca din cauza lui alte medii de comunicare vor pierde dintre utilizatori. Iar pe termen lung este de urmarit modul in care nevoile consumatorilor vor influenta consumul de media.
[…] Un lucru important: mediile de comunicare nu trebuie privite de branduri separat, ci integrat. […]