Timp pentru parcurgerea articolului: 5 minute
Internetul si social media au multe parti bune. Doar gandindu-ne la ultima perioada de pandemie, internetul ne-a ajutat sa comunicam intre noi, sa facem cumparaturile online mai usor, sa lucram de la distanta eficient, sa ne relaxam si sa ne distram ca sa mai uitam de stres.
Totusi, la un moment dat, cand au trebuit sa se impace interesele economice ale companiilor cu psihologia consumatorului online, s-a produs un scurtcircuit si unele lucruri au dat cu virgula.
Iti prezint mai jos 4 dintre ele.
Internetul micsoreaza posibilitatea de a vedea puncte de vedere diferite si iti intareste si mai mult propriile pareri
Modul in care se fac bani pe internet este simplu: cu cat o aplicatie sau un site web te determina sa o folosesti mai mult, cu atat face mai multi bani de pe urma ta.
Si, cea mai buna modalitate de a fi tinut intr-o aplicatie, este sa ti se furnizeze continutul de care esti “indragostit”: adica cel care te intereseaza si care este in acord cu valorile tale.
Link-urile pe care dai click, timpul pe care il petreci vizionand un film despre o anumita tema sau conspiratie, paginile carora le dai like, toate sunt inregistrare in algoritmul placerilor si al preferintelor tale, iar pe viitor ti se vor afisa teme doar in functie de comportamentul tau trecut si de ce ai vizitat deja. Astfel, lucrurile ni se arata doar dintr-o singura perspectiva. Aceea care ne convine noua.
In acelasi timp, pentru ca nu vrea sa te indeparteze, internetul pur si simplu nu iti afiseaza continutul contrar parerilor tale. De ce ar vrea sa te supere si sa te determine sa pleci?
Totul bine si frumos. Totusi, ca efect, intri apoi in ceea ce specialistii numesc un “echo chamber”. Cu alte cuvinte, pentru ca te intalnesti cu un singur tip de continut si lipsesc alternativele sau punctele de vedere contrarii, credintele iti sunt amplificate foarte puternic in directia continutului cu care te intalnesti constant. Prin validarea prin repetitie, devii mai convins ca acele lucruri sunt mai adevarate iar, datorita faptului ca altenativa nu este vizibila (nu ti se afiseaza), nici nu o mai iei in calcul.
Si, unul este impactul cand primesti recomandari si continut despre produse si servicii pe care sa le cumperi, si altul este cand primesti recomandari despre valori, politica, climate change, pandemie sau vaccin.
Internetul iti da un sentiment gresit ca esti un specialist intr-un anumit domeniu si ca parerile tale sunt cele mai bune
Continuand povestea de mai sus, cercetarile au aratat ca, cu cat o persoana are mai putine informatii despre un anumit domeniu sau despre o anumita tema, cu atat persoana respectiva se va simti mai competenta in domeniul respectiv si va fi mai sigura pe ea.
Cu alte cuvinte, daca nu stii multe lucruri despre o anumita tema, esti de parere si ca nu mai ai ce anume sa stii.
Iar online-ul, care iti arata mereu lucrurile cu care tu esti in acord si evita sa iti afiseaza parerile alternative, iti intareste asadar propriile convingeri si te face mai sigur pe ele.
Acest bias este cunoscut de mult timp si se cheama efectul Dunning Kruger.
Dunning și Kruger afirmă că, într-un anumit domeniu, cei incompetenți:
- vor tinde să-și supraestimeze propriul nivel de competență;
- nu vor recunoaște înalta competență a celor competenți în realitate;
- nu-și vor da seama de propria lor incompetență;
- vor recunoaște propria incompetență anterioară după ce vor dobândi un nivel înalt în domeniul respectiv. Si, haideti sa recunoastem, nu exista nicio persoana experta in toate. Drept urmare, este foarte usor pentru oricare dintre noi sa cadem in capcana online a acestui bias.
Internetul genereaza frustrare, gelozie, insecuritate
Pe social media scrolam printre vietile perfecte ale celorlalti si, in acelasi timp, ne construim propria imagine perfecta. Nimeni nu vrea “sa dea rau” si toti cautam validarea sociala.
Daca inainte ne comparam viata imperfecta cu viata imperfecta a prietenilor apropiati cu care ne intalneam la o “barfa”, acum, din ce in ce mai mult, ne comparam viata imperfecta cu viata perfecta expusa pe Facebook de ceilalti.
Cand vezi mereu partea buna a vietii celorlati si te intorci la viata ta, traiesti cu sentimentul ca lipseste ceva.
Poti sa iti construiesti propria imagine online sau in social media dar, datorita faptului ca scrolezi in permanenta intr-o mare de perfectiune, nu vei putea sa tii niciodata pasul cu cât de frumoasa este viață celorlalți pe Facebook. Ca efect, devenim nemultumiti de propria viata si mai gelosi pe ceilalti.
Internetul ne centreaza pe lucrurile negative
Ca oamenii, suntem programati sa tratam informatia negativa cu mai multa atentie decat informatia pozitiva. Evolutiv, am alocat mereu mai multa atentie pericolelor, pentru a ne putea proteja. In acelasi timp, tot evolutiv, centrul placerii la oameni in creier este apropiat de centrul durerii (ne reamintim cum se distrau stramosii nostri vazand cum se omorau gladiatorii intre ei…).
De aceea, stirile negative vor atrage mai mult atentia, vor avea mereu mai multe click-uri si mai mult trafic. Cu alte cuvinte, vor genera mai multi bani si mai multa audienta.
Ca efect, daca nu filtram cu atentie continutul online din perspectiva lucrurilor pe care le consumam, internetul tinde sa ne expuna mai mult la parti negative. Si astfel, starea noastra de spirit devine “:(“.
Asadar, prin modul in care mecanismele internetului functioneaza, au aparut unele “scapari”. Suntem predilect expusi la informatie dintr-un singur punct de vedere, putem fi neinformati dar foarte increzatori in propriile cunostinte, cu tendinta de a ne uita mai mult la lucrurile negative si de a ne simti insecurizati, frustrati si gelosi pe ceilalti.
Nu suna foarte frumos. Totusi, cred ca este bine sa ne uitam si la lucrurile mai putin placute ale internetului si social media, pentru ca doar asa vom sti mai bine la ce sa fim atenti.
Personal, am fost mereu un sustinator al noilor tehnologii si al digitalizarii si imi place sa ma gandesc mereu la lucrurile pozitive. Pana la urma, nu e bine sa vezi lucrurile doar negativ si dintr-o singura perspectiva, nu-i asa? 🙂
Totusi, acum mai mult ca niciodata: ganditi critic, informati-va din mai multe surse si fiti in contact cu ce se intampla cu voi atunci cand navigati online!
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.